Program profilaktyczny zapobiegający agresji i przemocy w szkole

zdjęcia

Sprawozdanie z przebiegu programu profilaktycznego zapobiegającego agresji i przemocy w szkole pt. "Jak przeciwstawić się agresji?".

W okresie od 15 marca do połowy czerwca 2015 r. w Szkole Podstawowej nr 2 został zrealizowany program pt. „Jak przeciwstawić się agresji?”. 
Celem programu było eliminowanie aktów agresji fizycznej i psychicznej wśród uczniów oraz uświadomienie zagrożeń wynikających ze stosowania przemocy.
Program umożliwił dzieciom szersze zaznajomienie się z problemem agresji w szkole. Uczniowie poznali czym jest agresja, jakie są jej przejawy oraz czym różni się agresja fizyczna od psychicznej.
Program miał również na celu rozwijanie w uczniach empatii i współczucia dla osób dotkniętych przemocą. Dzieci miały okazję znaleźć się w sytuacjach fikcyjnych, w których odgrywały role osoby pokrzywdzonej jak i krzywdzącej. Dzieliły się swoimi uczuciami, emocjami. Program miał na celu rozwijanie postawy asertywności, umiejętności wyrażania swojego zdania. Dzięki przeprowadzonym „mini teście” uczniowie chętnie dzielili się swoimi dotychczasowymi przeżyciami, spostrzeżeniami ze swojego lokalnego „podwórka”.
Uczniowie z ogromnym zaangażowaniem uczestniczyli w zajęciach, wspólnie poszukiwali przyczyn agresji i przemocy. W ramach programu uczniowie klas pierwszych pojechali na jednodniową wycieczkę do Teatru  w Będzinie. Dzieci korzystały z wielu atrakcji, miały okazję na wspólną zabawę. Poprzez aktywne spędzanie wolnego czasu zmniejsza się liczba zachowań agresywnych, dlatego nauczyciele prowadzący zajęcia profilaktyczne  przestrzegali przed nadmiernym korzystaniem z gier komputerowych, wskazując na inne – bardziej ciekawe i rozwijające formy spędzania czasu wolnego. Warsztaty orgiami prowadzone zarówno wśród dzieci klas początkowych, jak i starszych zmuszały do logicznego myślenia, systematyczności i precyzji, lecz pomimo to, uczniowie byli zachwyceni efektem swojej pracy. Z kawałka papieru można „wyczarować cuda’, o czym uczniowie sami mogli się przekonać tworząc skaczące żabki czy trójwymiarowego żurawia. Dzieci młodsze wykonywały prace prostszą techniką orgiami – orgiami płaskiego z kół. W związku z realizacją warsztatów orgiami w okresie Świąt Wielkanocnych wykonane zające i kurczaki ozdabiały klasową gazetkę. W ramach programu uczniowie zapoznali się z instytucjami oferującymi pomoc dla osób dotkniętych przemocą. Program zakończył się przedstawieniem pt. „Jaś i Małgosia”,  w którym brali udział uczniowie klasy Ib. Odgrywanie ról, możliwość wcielenia się w różne postacie jest jednocześnie dobrą zabawą dla dzieci jak i nauką empatii wobec innych.

 

 

mgr Iwona Kubala, mgr Ewa Guzy