PROGRAM WYRÓWNYWANIA SZANS EDUKACYJNYCH DZIECI I MŁODZIEŻY

Szkoła – twój drugi dom IX-XII 2007

Klasy III-IV

(zajęcia pozalekcyjne z zakresu edukacji teatralnej i czytelniczej – 20 h)

Joanna Mańka

Cele innowacji pedagogicznej „Edukacja teatralna i czytelnicza”:
- poszerzenie możliwości wszechstronnego rozwoju intelektualnego uczniów,
- rozszerzenie różnorodności metod pracy nad rozwojem emocjonalnym uczniów,
- rozwijanie zdolności i talentów uczniów.

Krótki opis jej zasad:

Innowacja będzie prowadzona w formie dodatkowych zajęć lekcyjnych dla uczniów klas III i IV
w liczbie 20 godzin. Spośród wszystkich uczniów tych roczników zostanie wybrana grupa dzieci
o ponadprzeciętnej aktywności czytelniczej, utalentowanych i chętnych do pracy scenicznej. Zajęcia te nie będą oceniane ani w formie ocen cząstkowych, ani w formie oceny na świadectwie. Jednak uczestnictwo w nich będzie obowiązkowe dla wszystkich, którzy zostaną wybrani i wyrażą chęć na tego rodzaju dodatkową pracę.

Realizacja innowacji odbywać się będzie w ramach zajęć dydaktycznych w szkole (np. w sali lekcyjnej, bibliotece szkolnej czy świetlicy), przewidziane są także wycieczki do biblioteki publicznej (np. wywiady i spotkania z pracownikami, zwiedzanie)  i do teatru (np. udział w przedstawieniu, zwiedzanie), spotkania z ciekawymi ludźmi z branży bibliotekarskiej, księgarskiej lub teatralnej, zajęcia otwarte dla nauczycieli lub rodziców. Niektóre z zajęć (np. wycieczki)  będą się odbywały wspólnie
z zajęciami innowacyjnymi dla klas V i VI.

W ramach tych zajęć zostanie również przygotowane przedstawienie teatralne zaprezentowane społeczności szkolnej lub pozaszkolnej po zakończeniu cyklu 20 spotkań.

Oczekiwane efekty, zmiany, rezultaty:
W wyniku wprowadzonej innowacji uczniowie powinni:
- mieć bardziej sprecyzowane zainteresowania  czytelnicze, umieć dokonywać wyborów czytelniczych,
- posiadać odpowiednią do swego wieku umiejętność korzystania z warsztatu informacyjnego biblioteki
i jej zbiorów,
- mieć potrzebę korzystania z różnorodnych form medialnych,
- znać sposoby lepszego komunikowania się i wyrażania swych emocji,
- mieć kolejną, oferowaną przez szkołę, możliwość rozwoju swoich zainteresowań i uzdolnień,
- być lepiej przygotowani do świadomego uczestnictwa w kulturze.

W wyniku wprowadzonej innowacji zostanie również wzbogacona oferta zajęć szkolnych, która oprócz solidnej porcji nowej wiedzy i umiejętności, wyzwala inicjatywę ich uczestników oraz dostarcza im kulturalnej rozrywki.