PROGRAM WYRÓWNYWANIA SZANS EDUKACYJNYCH DZIECI I MŁODZIEŻY
Szkoła – twój drugi dom IX-XII 2007
Klasy III-IV
(zajęcia pozalekcyjne z zakresu edukacji teatralnej i czytelniczej – 20 h)
Joanna Mańka
Cele innowacji pedagogicznej „Edukacja
teatralna i czytelnicza”:
-
poszerzenie możliwości wszechstronnego rozwoju intelektualnego uczniów,
- rozszerzenie różnorodności metod pracy nad rozwojem emocjonalnym uczniów,
- rozwijanie zdolności i talentów uczniów.
Krótki opis jej zasad:
Innowacja będzie prowadzona w formie dodatkowych zajęć lekcyjnych dla
uczniów klas III i IV
w liczbie 20 godzin. Spośród wszystkich uczniów tych roczników zostanie wybrana
grupa dzieci
o ponadprzeciętnej aktywności czytelniczej, utalentowanych i chętnych do pracy
scenicznej. Zajęcia te nie będą oceniane ani w formie ocen cząstkowych, ani w
formie oceny na świadectwie. Jednak uczestnictwo w nich będzie obowiązkowe dla
wszystkich, którzy zostaną wybrani i wyrażą chęć na tego rodzaju dodatkową
pracę.
Realizacja
innowacji odbywać się będzie w ramach zajęć dydaktycznych w szkole (np. w sali
lekcyjnej, bibliotece szkolnej czy świetlicy), przewidziane są także wycieczki
do biblioteki publicznej (np. wywiady i spotkania z pracownikami, zwiedzanie)
i do teatru (np. udział w przedstawieniu, zwiedzanie), spotkania z ciekawymi
ludźmi z branży bibliotekarskiej, księgarskiej lub teatralnej, zajęcia otwarte
dla nauczycieli lub rodziców. Niektóre z zajęć (np. wycieczki) będą się
odbywały wspólnie
z zajęciami innowacyjnymi dla klas V i VI.
W ramach tych zajęć zostanie również przygotowane przedstawienie teatralne zaprezentowane społeczności szkolnej lub pozaszkolnej po zakończeniu cyklu 20 spotkań.
Oczekiwane efekty, zmiany, rezultaty:
W
wyniku wprowadzonej innowacji uczniowie powinni:
- mieć bardziej sprecyzowane zainteresowania czytelnicze, umieć dokonywać
wyborów czytelniczych,
- posiadać odpowiednią do swego wieku umiejętność korzystania z warsztatu
informacyjnego biblioteki
i jej zbiorów,
- mieć potrzebę korzystania z różnorodnych form medialnych,
- znać sposoby lepszego komunikowania się i wyrażania swych emocji,
- mieć kolejną, oferowaną przez szkołę, możliwość rozwoju swoich zainteresowań
i uzdolnień,
- być lepiej przygotowani do świadomego uczestnictwa w kulturze.
W wyniku wprowadzonej innowacji zostanie również wzbogacona oferta zajęć szkolnych, która oprócz solidnej porcji nowej wiedzy i umiejętności, wyzwala inicjatywę ich uczestników oraz dostarcza im kulturalnej rozrywki.