„Poznaję siebie w relacjach z innymi” - autorski program profilaktyczno - wychowawczy. Polega na długofalowym, cyklicznym oddziaływaniu wychowawczym i psychokorekcyjnym w grupie socjoterapeutycznej liczącej od 10 do 20 uczestników. Do grupy zapraszamy przede wszystkim te dzieci, które mają problemy emocjonalne, manifestują w szkole trudne lub zaburzone zachowanie, ale i te dzieci, które wyrażą chęć udziału w zajęciach, a rodzice wyrażą zgodę na ich uczestnictwo w zajęciach. Grupa prowadzona jest przez dwóch realizatorów. Wyłaniana jest naprzemian z uczniów klas I-III, a w następnym półroczu, spośród uczniów klas IV-VI. Tak, więc wszyscy uczniowie, którzy najbardziej potrzebują oddziaływań socjoterapeutycznych, mogą wziąć udział w zajęciach. Głównym założeniem programu jest rozwijanie u dzieci kompetencji emocjonalnych i społecznych poprzez wgląd i poznanie siebie. Każde, bowiem dziecko ma w sobie dobro, talenty, których często nie dostrzega lub też utożsamia się z opinią, jaką najczęściej o sobie słyszy. Dotyczy to zwłaszcza dzieci nieśmiałych, wycofanych, ale i agresywnych. Zmiana myślenia o sobie, to podstawa do uwierzenia w swoje siły. Ważny obszarem oddziaływań wychowawczych i psychokorekcyjnych stanowią uczucia. Dzieci często nie radzą sobie z silnymi emocjami, zwłaszcza złości, lęku, wstydu. Nie potrafią ich w sobie rozpoznać, odróżnić od siebie i najczęściej reagują agresją lub wycofują się z życia klasy, stają na uboczu i doświadczają uczucia osamotnienia. Rozpoznawanie i poznanie uczuć to podstawa kompetencji emocjonalnych. Tylko wtedy, gdy dziecko rozpozna, zróżnicuje i nazwie swoje uczucia, możliwe jest jasne i skierowane na konkretny cel działanie. Tak samo dla konstruktywnego bycia razem i udanej komunikacji ważne jest, aby umieć interpretować gesty i mimikę, czyli język ciała. Niewiedza i niejasności w obszarze emocji prowadzą do nieporozumień, konfliktów i agresji. Kształcenie u dzieci kompetencji w tym obszarze psychiki jest fundamentem w zapobieganiu przemocy. Podstawowe cele wychowawcze. Metody pracy: Ewaluacja: Po zakończeniu programu(ankiety wśród dzieci i rodziców). Spotkanie z rodzicami dzieci biorących udział w programie. Czas realizacji od 15 lutego do 9 maja. Autor programu - Wanda Gruszka |