„Poznaję siebie w relacjach z innymi”

- autorski program profilaktyczno - wychowawczy.

Polega na długofalowym, cyklicznym oddziaływaniu wychowawczym i psychokorekcyjnym w grupie socjoterapeutycznej liczącej od 10 do 20 uczestników. Do grupy zapraszamy przede wszystkim te dzieci, które mają problemy emocjonalne, manifestują w szkole trudne lub zaburzone zachowanie, ale i te dzieci, które wyrażą chęć udziału w zajęciach, a rodzice wyrażą zgodę na ich uczestnictwo w zajęciach. Grupa prowadzona jest przez dwóch realizatorów. Wyłaniana jest naprzemian z uczniów klas I-III, a w następnym półroczu, spośród uczniów klas IV-VI. Tak, więc wszyscy uczniowie, którzy najbardziej potrzebują oddziaływań socjoterapeutycznych, mogą wziąć udział w zajęciach. Głównym założeniem programu jest rozwijanie u dzieci kompetencji emocjonalnych i społecznych poprzez wgląd i poznanie siebie. Każde, bowiem dziecko ma w sobie dobro, talenty, których często nie dostrzega lub też utożsamia się z opinią, jaką najczęściej o sobie słyszy. Dotyczy to zwłaszcza dzieci nieśmiałych, wycofanych, ale i agresywnych. Zmiana myślenia o sobie, to podstawa do uwierzenia w swoje siły. Ważny obszarem oddziaływań wychowawczych i psychokorekcyjnych stanowią uczucia. Dzieci często nie radzą sobie z silnymi emocjami, zwłaszcza złości, lęku, wstydu. Nie potrafią ich w sobie rozpoznać, odróżnić od siebie i najczęściej reagują agresją lub wycofują się z życia klasy, stają na uboczu i doświadczają uczucia osamotnienia. Rozpoznawanie i poznanie uczuć to podstawa kompetencji emocjonalnych. Tylko wtedy, gdy dziecko rozpozna, zróżnicuje i nazwie swoje uczucia, możliwe jest jasne i skierowane na konkretny cel działanie. Tak samo dla konstruktywnego bycia razem i udanej komunikacji ważne jest, aby umieć interpretować gesty i mimikę, czyli język ciała. Niewiedza i niejasności w obszarze emocji prowadzą do nieporozumień, konfliktów i agresji. Kształcenie u dzieci kompetencji w tym obszarze psychiki jest fundamentem w zapobieganiu przemocy.
Koncepcja programu opiera się na „zabawie” jako najskuteczniejszej i naturalnej metodzie uczenia się i rozwoju. Osiąganie każdego założonego w programie celu odbywa się poprzez wiele różnorodnych, ale starannie dobranych zabaw interakcyjnych, w które wpleciono zwykłe zabawy ruchowe, podnoszące energię grupy, pozwalające na rozładowanie emocji, relaksację. Zajęcia wzbogacane są muzyką i twórczością plastyczną, która jest naturalną płaszczyzną wyrażania uczuć.

Podstawowe cele wychowawcze.
  
1. Kształtowanie obrazu własnego Ja w tym pozytywnej samooceny.
2. Komunikowanie się i odczytywanie komunikatów niewerbalnych. Postrzeganie stanów emocjonalnych u innych.
3.Rozpoznawanie, odróżnianie, nazywanie swoich uczuć. Praca nad nimi.
4.Uczenie się strategii rozwiązywania problemów i konfliktów. Stawianie się w problemowych sytuacjach innych.
5.Radzenie sobie z niepowodzeniami. Uczenie się na błędach.
6.Lepsze poznanie swojej rodziny i swojego w niej miejsca oraz relacji z poszczególnymi członkami rodziny.

Metody pracy:
Zabawy interakcyjne, gry symulacyjne, rama, zajęcia plastyczne, relaksacyjne.

Ewaluacja: Po zakończeniu programu(ankiety wśród dzieci i rodziców). Spotkanie z rodzicami dzieci biorących udział w programie.

Czas realizacji od 15 lutego do 9 maja.

                                                   Autor programu - Wanda Gruszka