Wycieczka do Obserwatorium Sejsmologicznego w Raciborzu

zdjęcia

 „Podnoszenie kompetencji uczniowskich w dziedzinie nauk matematyczno-przyrodniczych i technicznych z wykorzystaniem innowacyjnych metod i technologii - EDUSCIENCE" to projekt w którym od 3 lat bierze udział nasz a szkoła. W ramach tego projektu klasa V i VI pojechały na wycieczkę do Raciborza, gdzie znajduje się Obserwatorium Sejsmologiczne Instytutu Geofizyki Polskiej Akademii Nauk.
Już w latach 20 ubiegłego wieku na przedmieściach Raciborza powstał drewniany budynek, w którym rozpoczęto rejestrację zjawisk sejsmicznych. Miała ona bardzo duże znaczenie na terenach, gdzie działalność górnicza wywoływała wstrząsy skorupy ziemskiej.
Inicjatorem rozwoju badań sejsmicznych na tym terenie i założycielem obserwatorium był prof. Karl Mainka. Skonstruował on urządzenia, które służyły do pomiaru i zapisu trzęsień ziemi. Dziś, choć stanowią już tylko zabytek muzealny, są w dalszym ciągu sprawne i uruchamiane na potrzeby pokazów. Przez kolejne lata udoskonalano urządzenia i metody pomiarowe. W piwnicach zabytkowego budynku, który w 2013 roku przeszedł gruntowny remont, urządzono salę wystawowo - warsztatową.
Tam właśnie 10 listopada 2015 roku, uczniowie naszej szkoły wzięli udział w bezpłatnych warsztatach, dotyczących trzęsień ziemi pod tytułem - Niepokój w przyrodzie – wstrząsy sejsmiczne. Z wielką pasją o przyczynach powstawania trzęsień ziemi oraz w jaki sposób rejestrujemy fale sejsmiczne opowiedzieli im Wojciech Wojtak oraz Jan Kalabiński. Panowie w przystępny i obrazowy sposób wyjaśniali i opisywali istotę zjawisk geofizycznych Ziemi, oprowadzili uczniów po najstarszej w Polsce stacji sejsmicznej, pokazali historyczne sejsmografy typu Mainki i sejsmografy współczesne. Uczniowie poznali sposób pracy sejsmografu, oraz zapisy sejsmograficzne odbierane w stacji.
W drugiej części warsztatów uczniowie dowiedzieli się, gdzie wykorzystujemy prąd zmienny, a gdzie korzystamy z prądu stałego, jak robi się baterię, i na jakiej zasadzie działa, jak wygląda pole magnetyczne i jak za jego pomocą wytworzyć prąd zmienny, jak „smakuje” prąd, jak działa kondensator i co ma wspólnego z wyładowaniami atmosferycznymi. Poznali takze wrażenie przepływu prądu przez ciało ludzkie. Uczniowie stworzyli  łańcuch przewodzący prąd, widzieli łuk elektryczny, widzieli szereg doświadczeń związanych z wizualizacją przepływu prądu elektrycznego, i jaki ma to związek z burzami. Najciekawsze dla uczniów były doświadczenia, podczas których odkrywali tajniki energii elektrycznej: poznawali zasadę działania ogniw elektrochemicznych oraz sposoby wytwarzania prądu stałego i zmiennego. Uczniowie mieli także okazję przekonać się, że prąd przepływa przez ludzkie ciało. Dowiedzieli się o powiązaniach pomiędzy prądem a polem magnetycznym. Zajecia były bardzo ciekawe i dostarczyły uczniom wielu przeżyć oraz przekonały ich, że nauki scisłe wcale nie muszą być trudne.

Bernadeta Wolańczyk